De Vallei der Gefaalde Businessplannen


Menig B2B-ondernemer verwacht in al zijn enthousiasme dat er een enorme markt ligt te wachten op zijn (innovatief en uniek) product of service. Dat het volstaat om het bij de lancering gewoon even onder de aandacht te brengen om spontaan een enorme interesse los te weken in ‘de markt’ (al weten de meesten op dat ogenblik bijlange niet wat ‘de markt’ is. Klanten die zoals voor een Apple Shop in de rij staan bij de lancering van een nieuw product… het blijft voor de meeste ondernemingen niet meer dan een droom

In de praktijk bevindt zich tussen de B2B-aanbieder en zijn doelmarkt een diepe vallei, bezaaid met duizenden mislukte bedrijfsdromen van andere enthousiaste bedrijven. De harde realiteit: er zit helemaal niemand zit te wachten op weer een nieuw product of dienst. De meesten die het geprobeerd hebben, zijn falikant naar beneden gedonderd. Welkom in de Vallei der Gefaalde Businessplannen.

Geoffrey Moore haalt het aan in zijn bekende boek ‘Crossing the Chasm’, wanneer hij het heeft over de introductie van nieuwe technologieën: ga er als bedrijf van uit dat niemand, tenzij enkele ‘techies’ , zit te wachten op uw innovatief product of technologie. Tussen de ‘early adopters’ en de ‘early majority’ (waar het geld zal verdiend moeten worden) gaapt een enorme kloof. Met andere woorden: prille commerciële successen voor een nieuw product of dienst bieden absoluut geen garantie op een winstgevende business in de toekomst, hoe graag men er ook in wil geloven…

Lees ook : De B2B Paradox

Over Lemarco

Advertisements